„O matmo!” wizyta Centrum Nauki Kopernik w naszej szkole

W ramach innowacji pedagogicznej „Matematyka na wesoło” uczniowie naszej szkoły mieli niebywałą okazję przetestować najnowszą mobilną wystawę „O matmo!” przygotowaną przez Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
W dniach 14 – 15 marca 2024 roku, czyli dokładnie w urodziny Pięknej Liczby Pi, za sprawą nowoczesnych, efektownych i interaktywnych eksponatów uczniowie sprawdzili, co to jest szyfr Cezara, na czym polega spacer z funkcją, czy istnieje idealnie symetryczna twarz oraz co wspólnego mają sznurkografy ze współczesnymi wyszukiwarkami internetowymi. Dużym zainteresowaniem cieszyło się także budowanie łuku.
Przez dwa dni wystawę odwiedziło ponad 460 uczniów i nauczycieli, w tym wszyscy uczniowie naszej szkoły oraz uczniowie z zaprzyjaźnionych żorskich szkół ościennych: Szkoły Podstawowej nr 4 i Szkoły Podstawowej nr 13.
Wszystkim zwiedzającym wystawa bardzo się podobała. Uczniowie byli zachwyceni niecodziennym spotkaniem z matematyką, samodzielnym eksperymentowaniem, a przede wszystkim zgłębianiem tajników matematyki poprzez zabawę i doświadczanie. Wystawa udowodniła, że matematyka istnieje nie tylko w szkole, na lekcjach, ale wszędzie w otaczającym nas świecie. Dzięki temu, że eksponaty można było dotykać, sprawdzać, badać, porównywać i z nimi eksperymentować uczniowie mogli się przekonać, że matematyka to nie tylko liczby, ale też ciekawa przygoda i .. można ją polubić!
Bardzo dziękujemy za ten wspaniały czas edukatorom Centrum Nauki Kopernik – pani Angelice, pani Bożenie i panu Wojtkowi, którzy prowadzili dla nas zajęcia oraz wszystkim, którzy przyczynili się do sukcesu tego wydarzenia. Ogromne podziękowania kierujemy również do pomysłodawczyń inicjatywy zaproszenia do nas Centrum Nauki Kopernik i realizatorek innowacji pedagogicznej „Matematyka na wesoło” pań: Moniki Stempkowskiej i Wioletty Widerskiej. Razem stworzyliśmy niezapomniane doświadczenie edukacyjne dla całej społeczności szkolnej. Wierzymy, że Centrum Nauki Kopernik jeszcze do nas zawita!

Chłopiec w szarej bluzie rysujący czarnym mazakiem na białej płycie i obserwujący odbicie swojego rysunku w lustrzanym walcu stojącym na powierzchni blatu. W tle dziewczynka w czarnej bluzie obsługująca stanowisko z kolorowymi sznurkami, które wiąże się wokół srebrnych wypustek na białym blacie.

Chłopiec w szarej bluzie rysujący czarnym mazakiem na białej płycie i obserwujący odbicie swojego rysunku w lustrzanym walcu stojącym na powierzchni blatu. W tle dziewczynka w czarnej bluzie obsługująca stanowisko z kolorowymi sznurkami, które wiąże się wokół srebrnych wypustek na białym blacie.

Grupa uczniów zwiedzających wystawę, na pierwszym planie szary łuk ułożony z klocków.

Grupa uczniów zwiedzających wystawę, na pierwszym planie szary łuk ułożony z klocków.

Dwie dziewczynki oraz chłopiec układający łuk z szarych klocków.

Dwie dziewczynki oraz chłopiec układający łuk z szarych klocków.

Dziewczynka z mężczyzną edukatorem przy prostokątnym stole z nadrukowaną kolorową mapą świata i zamontowanym w rogu stołu dużym globusem.

Dziewczynka z mężczyzną edukatorem przy prostokątnym stole z nadrukowaną kolorową mapą świata i zamontowanym w rogu stołu dużym globusem.

Grupa uczniów siedząca tyłem do aparatu po turecku na podłodze sali gimnastycznej, w tle baner wystawy "O matmo!"

Grupa uczniów siedząca tyłem do aparatu po turecku na podłodze sali gimnastycznej, w tle baner wystawy „O matmo!”

Uczniowie korzystający z eksponatów wystawy "O matmo!", na pierwszym planie stanowisko z układankami logicznymi oraz eksponat z kolorową mapą świata i dużym globusem.

Uczniowie korzystający z eksponatów wystawy „O matmo!”, na pierwszym planie stanowisko z układankami logicznymi oraz eksponat z kolorową mapą świata i dużym globusem.

Z daleka grupa uczniów obsługujących eksponaty wystawy "O matmo"

Z daleka grupa uczniów obsługujących eksponaty wystawy „O matmo”

Dwóch chłopców przy pochyłym szarym stole po którym toczą się dwa żółte sferostożki.

Dwóch chłopców przy pochyłym szarym stole po którym toczą się dwa żółte sferostożki.

Uczniowie przy stanowisku układanek logicznych (metalowe połaczone elementy, puzzle, piramida z żółtych kulek) wraz z panią edukatorką.

Uczniowie przy stanowisku układanek logicznych (metalowe połaczone elementy, puzzle, piramida z żółtych kulek) wraz z panią edukatorką.

Trzy dziewczynki siedzą na ziemi na szarej macie w kształcie koła i układają mozaikę z różnokształtnych biało-żółtych elementów pokrytych czarnymi liniami o różnych grubościach.

Trzy dziewczynki siedzą na ziemi na szarej macie w kształcie koła i układają mozaikę z różnokształtnych biało-żółtych elementów pokrytych czarnymi liniami o różnych grubościach.

Trzy dziewczynki i pani nauczycielka z uśmiechem na twarzach prezentują zbudowany przez siebie łuk z szarych klocków, dwie dziewczynki siedzą na kolanach pod łukiem, jedna dziewczynka i pani nauczycielka opierają się o łuk od góry.

Trzy dziewczynki i pani nauczycielka z uśmiechem na twarzach prezentują zbudowany przez siebie łuk z szarych klocków, dwie dziewczynki siedzą na kolanach pod łukiem, jedna dziewczynka i pani nauczycielka opierają się o łuk od góry.

Uczniowie przy stanowisku układanek logicznych (piramida z żółtych kulek, wieże Haniu drewniane z kolorowymi krążkami) wraz z panią edukatorką.

Uczniowie przy stanowisku układanek logicznych (piramida z żółtych kulek, wieże Haniu drewniane z kolorowymi krążkami) wraz z panią edukatorką.

Chłopiec w szarej bluzce i dziewczynka w czerwonej obsługują stanowisko z biała podsietlaną żółtym światłem półkulą.

Chłopiec w szarej bluzce i dziewczynka w czerwonej obsługują stanowisko z biała podśwetlaną żółtym światłem półkulą.

Chłopiec w niebieskiej koszulce i ubrany na czarno mężczyzna edukator przy eksponacie z kręcącą się figurą.

Chłopiec w niebieskiej koszulce i ubrany na czarno mężczyzna edukator przy eksponacie z kręcącą się figurą.

Przy stanowisku z ekranem siedząca dziewczynka, przy której z obu jej stron stoją dwie inne dzieczynki i chłopczyk, wszyscy patrzą w ekran, w tle baner wystawowy z informacjami o fraktalach i zielona ściana.

Przy stanowisku z ekranem siedząca dziewczynka, przy której z obu jej stron stoją dwie inne dziewczynki i chłopczyk, wszyscy patrzą w ekran, w tle baner wystawowy z informacjami o fraktalach i zielona ściana.