KREATYWNOŚĆ AKTYWNOŚĆ BEZPIECZEŃSTWO WSPARCIE
DLACZEGO WŁAŚNIE SZESNASTKA?
W 2002 roku, oprócz zwykłych klas pierwszych, w SP 16 utworzono pierwszą klasę integracyjną. Celem utworzenia takiej klasy było stworzenie szkoły, która byłaby przyjazna integracji dzieci zdrowych i z niepełnosprawnościami, a która jednocześnie mieści się w jednym budynku.
Przez wiele lat wypracowaliśmy skuteczne metody pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych: zarówno tych potrzebujących dodatkowego, specjalistycznego wsparcia, jak i tych, które doskonale radzą sobie z wyzwaniami dzisiejszego świata.
Dla naszych uczniów nieustannie szkolimy się i poszukujemy nowych rozwiązań. Pedagodzy pracujący w szkole to wszechstronnie wykształceni specjaliści, a jednocześnie ludzie z pasją i doświadczeniem, którzy kochają swoją pracę.
W klasach integracyjnych realizowana jest podstawa programowa kształcenia ogólnego. Uczniowie pracują w oparciu o obowiązujące w szkole podręczniki i programy nauczania.
Liczba uczniów w naszych klasach integracyjnych wynosi od 15 do 20, w tym do 5 uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
W klasach integracyjnych pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel przedmiotu i nauczyciel ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym – nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne.
ZALETY KSZTAŁCENIA INTEGRACYJNEGO:
- mała liczebność grupy,
- opieka dwóch nauczycieli na większości lekcji,
- indywidualizacja pracy podczas lekcji,
- zapewnienie każdemu dziecku poczucia bezpieczeństwa i akceptacji,
- poszukiwanie wciąż nowych metod pracy i rozwiązań w pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych,
- dostrzeganie zdolności dziecka i rozwijanie jego mocnych stron,
- uczenie się i rozwijanie postawy szacunku, empatii i tolerancji,
- przełamywanie stereotypów dotyczących osób niepełnosprawnych,
- rozwój samodzielności, wiary we własne siły i możliwość przezwyciężania trudności,
- rozwijanie postawy altruistycznej,
- przełamywanie izolacji społecznej,
- rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb wszystkich uczniów będących w zespole klasowym,
- zdobywanie nowych, cennych doświadczeń,
- bliska współpraca z rodzicami.