Test


1.
Las jest miejscem wypoczynku. W lesie można:

fotografować przyrodę,
rozpalać ognisko,
urządzać głośne imprezy masowe,
spacerować.
2.
W lesie wyróżniamy:

cztery piętra,
szesć pięter,
trzy piętra,
pięć pięter.
3.
Ilustracja przedstawia:



dąb szypułkowy,
sosnę zwyczajną,
dąb grab,
świerk pospolity.
4.
Drzewo składa się z:



korony i pnia,
korzeni i pnia.
korzeni, pnia i korony,
korony i korzeni.
5.
Dokończ zdanie (wpisz 2 wyrazy). Rośliny takie jak: borówki, poziomki i paprocie znajdziemy w



(tu wpisz odpowiedź)
6.
Do bogactw lasu należy:



drewno,
pożywienie,
dwutlenek węgla,
tlen.
7.
Lasy dzielimy na:

iglaste i mieszane,
iglaste i liściaste,
mieszane,
iglaste, liściaste i mieszane.
8.
Leśni drapieżnicy mają wpływ na leśną glebę, ponieważ:

mają ostre kły i dobry węch,
gubią sierść i pozostawiają odchody,
jedzą inne zwierzęta,
mają dużą masę ciała.
9.
Tworzą go krzewy oraz młode drzewka:

mech,
ściółka,
gleba,
podszyt.
10.
W ściółce leśnej żyją:

mrówki i dżdżownice,
mrówki i chrząszcze,
pająki i dziki,
chrząszcze i lisy.
11.
W runie leśnym znajdziemy:

borówki i poziomki,
grzyby i krzewy,
paprocie i mchy,
krzewy i drzewa.
12.
Która para roślin jest źle dobrana pod względem budowy liścia:

dąb i brzoza,
sosna i jodła,
świerk i buk,
sosna i świerk.
13.
Aby bezpiecznie spędzać czas w lesie, należy przestrzegać kilku zasad:

wchodź do lasu bez opieki osób starszych,
nie jedz żadnych nieznanych ci roślin i grzybów,
nie zbliżaj się do dzikich zwierząt,
zostawiaj szklane opakowania w ściółce.
14.
Żywi się głównie trawą, ziołami, liśćmi i korą drzew:

wilk,
jeż,
sarna,
borsuk.
15.
Do podstawowych czynności życiowych, którymi rożnią się między sobą zwierzęta żyjące w wodzie i na lądzie należą:

oddychanie i wydalanie,
wydalanie i rozmnażanie,
poruszanie się i rozwój,
oddychanie i sposób poruszania się.
16.
Do grzybów trujących należą:



czubajka kania i muchomor sromotnikowy,
muchomor jadowity i pieprznik zwyczajny,
borowik szlachetny i muchomor sromotnikowy,
muchomor jadowity i muchomor sromotnikowy.
17.
Duża wysokość drzewa pomaga mu:



wolniej rosnąć,
szybciej produkować tlen,
wolniej produkować pokarm,
w produkcji pokarmu.
18.
Które ze zwierząt nie pasuje pod względem sposobu odżywiania się do pozostałych:

larwa chrząszcza,
komar,
gąsienica,
sarna.
19.
Które z wymienionych zwierząt chwyta i rozszarpuje zdobycz:

sokół i mysz,
wilk i sokół,
wilk i wiewiórka,
mysz i kuna.
20.
Drewno wykorzystujemy do:



produkcji mebli,
produkcji desek, zapałek i ołówków,
produkcji papieru,
palenia nim w kominku.
21.
Dokończ zdanie. Wpisz 2 wyrazy. Komar, kleszcz i pchła odżywiają się



(tu wpisz odpowiedź)
22.
Różne cechy budowy pomagają zwierzętom zdobywać pożywienie. Na przykład wiewiórk i myszy mają_______________, dzięki którym mogą rozgryzać twarde nasiona i orzechy.



ochronne ubarwenie,
ostre przednie zęby,
ostre kły,
długie pazury.
23.
Dokończ zdanie. Wpisz 2 wyrazy. Dżdżownica jest bardzo pożytecznym zwierzęciem, ponieważ



(tu wpisz odpowiedź)
24.
Kuna leśna to zwierzę:



większe od sarny,
mniejsze od wróbla,
o długim ogonie,
które ma słabe łapki.
25.
Funkcją korzenia jest:

pobieranie wody i soli mineralnych z powietrza,
dostarczanie tlenu do liści,
utrzymywanie drzewa w podłożu,
pobieranie wody i soli mineralnych z gleby.
26.
Zaznacz cechy budowy kreta, które umożliwiają mu życie pod ziemią:



jest prawie ślepy,
jego sierść wyrasta pionowo, jest gęsta i krótka,
jego ciało ma walcowaty, opływowy kształt,
przednie łapki przypominają łopatki koparki.
27.
Dokończ zdanie. Wpisz 1 wyraz. Kret spędza niemal całe życie pod ziemią. W jakiej warstwie lasu zamieszkuje?

(tu wpisz odpowiedź)
28.
Wiele roślin przystosowało się budową tak, aby z ich liści parowało jak najmniej wody. Sosna, której liście mają postać wąskich igieł pokrytych woskiem:



nie traci wogóle wody,
traci wskutek parowania niewiele wody,
traci 50% wody,
nie traci wody poprzez igły.
29.
Ilustracja przedstawia:



Świerk pospolity,
Buk zwyczajny,
Modrzew europejski,
Brzozę białą.
30.
W lesie nie wolno:

odpoczywać,
spacerować,
rozpalać ogniska,
hałasować i płoszyć zwierząt.
31.
Na podstawie tekstu, napisz o jakim piętrze lasu jest mowa. Wpisz 2 wyrazy. "Dociera tu najwięcej światła słonecznego i wieje silny wiatr"

(tu wpisz odpowiedź)
32.
Zaznacz prawidłowy łańcuch pokarmowy:



leszczyna - wiewiórka - kruk,
mysz leśna - leszczyna - kuna,
jeżyna - dzik - wilk,
kornik - sarna - komar.
33.
Zaznacz poprawny łańcuch pokarmowy:



leszczyna - trawa - komar,
leszczyna - wilk - borsuk,
świerk - kornik - dzięcioł,
jeżyna - leszczyna - kuna.
34.
Dokończ zdanie (wpisz 1 wyraz). Zwierzęta takie jak: mrówki, chrząszcze i pająki znajdziemy w

(tu wpisz odpowiedź)
35.
Zaznacz cechy zwierząt wspinających się po drzewach:

ostre pazury,
silne nogi,
długi ogon,
ostre zęby.
36.
Które z wymienionych zwierząt odżywia się nasionami i orzechami:

wiewiórka i kot,
wilk i mysz,
kuna i lis,
wiewiórka i mysz.

Jeżeli dotarłeś do tego miejsca to możesz jeszcze wrócić
i coś poprawić !