Polityka ochrony dzieci

Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki
jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki
traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest
stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.
Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa,
przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.

Rozdział I Objaśnienie terminów
§ 1.
1. Pracownikiem placówki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę
lub umowy zlecenia.
2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka,
w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego
dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka.
Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy
poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd
rodzinny.
5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego
lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym
pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
6. Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez kierownictwo placówki
pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez dzieci na
terenie placówki oraz nad bezpieczeństwem dzieci w internecie.
7. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to
wyznaczony przez kierownictwo placówki pracownik sprawujący nadzór nad
realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.
8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację
dziecka.

Rozdział II Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 2.
1. Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków
zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki
podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej
oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko
i dziecko–dziecko ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik nr 1 i 2 do
niniejszej Polityki.
5. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej
rekrutacji personelu. Zasady stanowią Załącznik nr 3 do niniejszej Polityki.

Rozdział III Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

§ 3.
W przypadku podjęcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest
krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania
uzyskanej informacji pedagogowi szkolnemu.
§ 4.
1. Pedagog wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz
informuje ich o podejrzeniu.
2. Pedagog powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na
podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz
plan pomocy dziecku.
3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a) podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku
bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do
odpowiedniej placówki;
b) wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;
c) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli
istnieje taka potrzeba.

§ 5.
1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania
seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu)
kierownictwo placówki powołuje zespół interwencyjny, w skład którego
wchodzą: pedagog, psycholog, wychowawca dziecka, kierownictwo placówki,
ewentualnie inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub
o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).
2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi
określone w § 2 pkt. 2 Polityki, na podstawie opisu sporządzonego przez
pedagoga szkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu,
informacji.
3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka,
powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów
dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować
opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej,
bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
§ 6.
1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga opiekunom
z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
2. Pedagog informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia
krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd
rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu
interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od
zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
3. Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga – zgodnie z punktem
poprzedzającym – kierownictwo placówki składa zawiadomienie o podejrzeniu
przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do
sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej
lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu
interdyscyplinarnego.
4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych
w punkcie poprzedzającym.

5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka,
a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować
opiekunów dziecka na piśmie.
§ 7.
1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi
Załącznik nr 4 do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do akt osobowych
dziecka.
2. Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem
obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub
informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji
w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom
w ramach działań interwencyjnych.
/
Rozdział IV Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 8.
1. Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych,
zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik nr
5 do niniejszej Polityki.
§ 9.
1. Pracownikowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów
utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu
dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna
prawnego dziecka.
2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik placówki podczas
rekrutacji do szkoły opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody.
Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych
do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak:
zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna
prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
5
§ 10.
1. Upublicznienie przez pracownika placówki wizerunku dziecka utrwalonego
w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej
zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. Dobrą praktyką jest również
pozyskiwanie zgód samych dzieci.
2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie
będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie
wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie youtube.com
w celach promocyjnych).

Rozdział V Zasady dostępu dzieci do internetu

§ 11.
1. Placówka, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, jest zobowiązana
podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które
mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności
należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające. Zasady
bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych stanowią
Załącznik nr 6 do niniejszej Polityki.
2. Na terenie placówki dostęp dziecka do internetu możliwy jest:
a) pod nadzorem nauczyciela na zajęciach komputerowych;
b) bez nadzoru nauczyciela – na przeznaczonych do tego komputerach,
znajdujących się w bibliotece (dostęp swobodny);
c) za pomocą sieci wifi placówki, po podaniu hasła.
3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika placówki,
pracownik placówki ma obowiązek informowania dzieci o zasadach
bezpiecznego korzystania z internetu. Pracownik placówki czuwa także nad
bezpieczeństwem korzystania z internetu przez dzieci podczas lekcji.
4. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za kontakt z internetem (nauczyciel,
bibliotekarz) przeprowadza z dziećmi cykliczne szkolenia dotyczące
bezpiecznego korzystania z internetu.
5. Placówka zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących
bezpiecznego korzystania z internetu, przy komputerach, z których możliwy jest
dostęp swobodny.

§ 12.
1. Osoba odpowiedzialna za internet zapewnia, aby sieć internetowa organizacji
placówki była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując
i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie.
2. Wymienione w pkt. 1 niniejszego paragrafu oprogramowanie jest aktualizowane
przez wyznaczonego pracownika w miarę potrzeb, przynajmniej raz w miesiącu.
3. Wyznaczony pracownik organizacji przynajmniej raz w miesiącu sprawdza, czy
na komputerach ze swobodnym dostępem, podłączonych do internetu nie
znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych
treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera
w czasie ich wprowadzenia.
4. Informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia
niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje kierownictwu
placówki, które aranżuje dla dziecka rozmowę z psychologiem lub pedagogiem.
5. Pedagog/psycholog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w punktach
poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w internecie.
6. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy pedagog/psycholog uzyska
informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane
w rozdziale III niniejszej Polityki.

Rozdział VI Monitoring stosowania Polityki

§ 13.
1. Kierownictwo placówki wyznacza Martę Gazdę jako osobę odpowiedzialną za
Politykę ochrony dzieci w placówce.
2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za
monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki
i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce.
3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród
pracowników placówki, raz na 2 lata, ankietę monitorującą poziom realizacji
Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 7 do niniejszej Polityki./
4. W ankiecie pracownicy placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz
wskazywać naruszenia Polityki w placówce.

5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania
wypełnionych przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie
raport z monitoringu, który następnie przekazuje kierownictwu placówki.
6. Kierownictwo placówki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza
pracownikom placówki, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.

Rozdział VII Przepisy końcowe

§ 14.
1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki, dzieci i ich
opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla
pracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez
zamieszczenie na stronie internetowej i wywieszenie w widocznym miejscu
w siedzibie, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.
3. Zasady udostępniania polityki do zaznajomienia stanowią Załącznik nr 8.

Załączniki:
1. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem
2. Zasady dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi
3. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
4. Karta interwencji
5. Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci
6. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
7. Ankieta – monitorowanie polityki ochrony dzieci
8. Zasady udostępnienia polityki do zaznajomienia