Szkolenie „Outdoor recreation for a healthy lifestyle” w Alicante

W ramach realizacji projektu Erasmus+ „Aktywnie i uważnie znaczy zdrowo” w kolejnym szkoleniu w Alicante wzięły udział dwie nauczycielki z naszej szkoły Pani Agata Strączek oraz Pani Paulina Kuśka. Nabyte podczas 7 dniowego szkolenia nowe umiejętności oraz zdobyta wiedza z pewnością w sposób znaczący podniosą jakość pracy szkoły.
Po zakończeniu szkolenia nauczyciele realizujący program Erasmus+ przystąpią do drugiego etapu tj. wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w trakcie szkoleń oraz upowszechniania ich wśród społeczności szkolnej i lokalnej. Zamierzają podzielić się wiedzą z nauczycielami swojej szkoły, uczniami oraz rodzicami poprzez organizowanie spotkań, wycieczek oraz szkoleń dla chętnych osób. Ponadto zaplanowano szereg imprez i wydarzeń, które mają służyć upowszechnieniu i zainteresowaniu się tą tematyką wśród mieszkańców naszego miasta.
Program szkolenia obejmował codzienne podejmowanie różnych form aktywności, a także naukę przygotowywania zdrowych posiłków. Oprócz chodzenia po górach, sportów wodnych, wspinaczki górskiej i wielu innych aktywności uczestnicy codziennie ćwiczyli technik oddychania oraz relaksacji w czynnym kontakcie z naturą.
Body Mind Nature oraz Outdoor education – te tematy zgłębiały nauczycielki podczas pobytu w Alicante. Zajęcia w plenerze nastawione były na poznanie (zdobywanie wiedzy i umiejętności), którą wykorzystać można m.in podczas pracy z dziećmi. Natura jest środkiem, tłem oraz pretekstem do uczenia się. Nauczyciel występuje zazwyczaj w roli towarzysza, mentora. Charakterystycznymi formami wykorzystywanymi w Outdoor education są gry i zabawy zespołowe na świeżym powietrzu, wędrówki, wspinaczki, zadania z wykorzystaniem różnych naturalnych przedmiotów, sporty wodne, wyprawy z elementami survivalu itp. Można to nazwać „pedagogiką przygody”.
Dzika natura, poprzez swoją atrakcyjność i walory przyrodnicze stanowi doskonałe środowisko do uczenia się. W środowisku naturalnym stosunkowo łatwo jest modelować sytuacje wymagające od nas opuszczenia naszej strefy komfortu i podjęcia np. wysiłku fizycznego. Przyroda jest też doskonałą metaforą, która dostarcza nam języka do opisu doświadczeń i przeżyć – a to podnosi skuteczność fazy refleksji w cyklu uczenia się. Intensywne przeżycia w przyrodzie dostarczają również punktu odniesienia i wzrostu poczucia własnej wartości.
Działania outdoor education nastawione są również na kształtowaniu wzajemnego zaufania w grupie (oraz uczniów do nauczyciela), umiejętności negocjacji, skutecznej komunikacji, poszukiwania niestandardowych rozwiązań, poszukiwanie ukrytych talentów, skutecznego zarządzania zasobami jakie mamy w grupie.

Zapraszamy na krótką relację filmową

Na zdjęciu widać zarys sylwetek ok. 16 osób, które stoją i patrzą w stronę wschodu słońca nad morzem

Na zdjęciu widać zarys sylwetek ok. 16 osób, które stoją i patrzą w stronę wschodu słońca nad morzem

 Na zdjęciu widać kajak z osobą na morzu, w tle góry

Na zdjęciu widać kajak z osobą na morzu, w tle góry

 Na pierwszym planie jest piasek na plaży, a w tle zarys sylwetek osób, które biegną

Na pierwszym planie jest piasek na plaży, a w tle zarys sylwetek osób, które biegną

Na zdjęciu grupa 19 osób stoi w pomieszczeniu trzymając certyfikaty

Na zdjęciu grupa 19 osób stoi w pomieszczeniu trzymając certyfikaty

Na zdjęciu widać grupę osób, która stoi blisko siebie na plaży, osoby trzymają flagę Unii Europejskiej, w tle widać morze

Na zdjęciu widać grupę osób, która stoi blisko siebie na plaży, osoby trzymają flagę Unii Europejskiej, w tle widać morze