Logo projektu

Dbamy o dobro naszej planety

W tym roku postanowiliśmy szczególnie zadbać o dobro naszej planety, dlatego klasy 2a i 3a przystąpiły do II edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego “Velvet. Piątka dla natury”. W ramach programu uczniowie wzięli udział eko lekcjach w zakresie mądrego, odpowiedzialnego wykorzystania dostępnych zasobów oraz ograniczania odpadów poprzez życie w duchu zero waste, które opiera się na pięciu zasadach: odmawiaj, ograniczaj, kompostuj, wykorzystaj ponownie, segreguj. Zmierzyliśmy się ze współczesnymi wyzwaniami i sposobami jak żyć w sposób odpowiedzialny i przyjazny dla środowiska, stosując poznane zasady. W ramach zajęć uczniowie wykonali doświadczenia ilustrujące wytwarzanie się gazów, które mają wpływ na efekt cieplarniany. Wykonali również bransoletki i breloczki z resztek materiałów, starych koszulek i ręczników. Nauczyli się jak można ponownie wykorzystać resztki jedzenia np. do zasadzenia nowych roślin lub tworzenia kompostownika. Uczniowie wykorzystując plastikowe butelki, pojemniki zasiali i posadzili rośliny, wykorzystując ziemię ze szkolnego kompostownika, tworząc mini ogród w klasie. Klasy wykonały podczas lekcji eksperyment by sprawdzić jaki wpływ na odpady i śmieci mają warunki atmosferyczne. Dzięki niemu wyciągnęliśmy wnioski: segregowanie jest konieczne, niektórym śmieciom można nadać “drugie życie” i wykorzystać je ponownie.
Poza tym uczniowie klasy 2a z pomocą rodziców wykorzystali ponownie przedmioty oraz odpady, które były przeznaczone do wyrzucenia a jednak uzyskały drugie życie. Wykonali pomysłowe “coś z niczego” i tak powstały ekologiczne zabawki, pufa z wytłoczek, szkatułki z opakowań po słodkościach, konewka, skarbonka, pojemnik na przybory szkolne czy pudełka na chusteczki. Na lekcjach wykonali pingwinki ze starych skarpetek.
Natomiast uczniowie klasy 3a wykonali tabliczki z hasłami promującymi życie w duchu less/zero waste na papierze czerpanym własnoręcznie wykonanym oraz uszyli worki na warzywa i owoce by w domu promować ekologiczne zakupy i rezygnować z pakowania w foliowe woreczki a tym samym ograniczyć ilość plastiku.
Biorąc udział w projekcie jednocześnie klasy wzięły udział w konkursie na pracę kreatywną promującą jak żyć w duchu less/zero waste. Trzymajcie kciuki. Wyniki w kwietniu.

Uczniowie klasy 2a w sali lekcyjnej siedzący w ławkach. Na rękach mają zawiązane własnoręcznie wykonane bransoletki. Ręce uczniów ozdobione bransoletkami. Trzy uczennice klasy 2a przy stoliku, na którym stoją pojemniki w zieloną cebulką. Uczniowie stojący przy stoliku, podczas doświadczenia z butelkami napełnionymi bioodpadami, na których znajdują się napompowane gazem balony. Uczniowie klasy 2a prezentujący prace wykonane na konkurs.  Uczniowie klasy 3a w sali lekcyjnej. Na rękach mają zawiązane własnoręcznie wykonane bransoletki. Dwie uczennice z nauczycielką stojące przy stoliku, wsypując ziemię do doniczek wykonanych z plastikowych butelek. Dwie uczennice trzymające wiadro i grabki, nasypujące ziemię ze szkolnego kompostownika. Uczennice w szkolnym ogrodzie. Jedna dziewczynka trzyma wiadro z ziemią. Rośliny w doniczkach wykonanych z plastikowych butelek ozdobionych nakrętkami. Uśmiechnięci uczniowie klasy 3a podczas szycia worków . Uczniowie siedzący w ławkach targający papier. Na ławce leżą deski i wałki potrzebny do wykonania papieru czerpanego.